FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

torsdag 24 juni 2010

I mina tänkarhattar

Imorgon kommer jag återigen att göra avsteg från kuren, även om jag naturligtvis inte kommer att gå bärsärkargång bland långbordets sommardelikatesser eller bland flaskor och buteljer. Jag ska istället njuta av sommarens i särklass underbaraste dag och glädjas åt att kunna göra det i en mindre klänning än vad jag gjorde förra året. Lagom och kontrollerat.

Midsommarafton har varit den dag jag har fokuserat på under hela våren och mitt mål var att vara normalviktig när dagen kom. Om ingen tvångsmatar mig med grädde, kokosfett och isterband under de närmaste timmarna, kommer det målet att bli uppfyllt imorgon. En hisnande känsla!

Däremot har jag inte ägnat så mycket tankeverksamhet åt tiden efter midsommar. Med tanke på hur de senaste helgerna har sett ut ur viktminskningssynpunkt måste jag ha en tydlig strategi för att nå min målvikt innan träden börjar tappa sina löv, känns det som. Semestern väntar runt hörnet och jag vill inte riskera att behöva gå på Ren Kur under hela den perioden.

För att kunna formulera en realistisk, hållbar plan ska jag använda mig av problemlösarmetoden Six thinking hats, vilken egentligen enbart handlar om att beakta sex olika faktorer för att komma fram till en bra helhetslösning. Dessa faktorer symboliseras av sex hattar i olika färger:
Vit hatt: Fakta och information.
Röd hatt: Intuition och känsla.
Svart hatt: Risker och hot.
Gul hatt: Positiva möjligheter.
Grön hatt: Kreativitet och alternativ.
Blå hatt: Sammanfattning och beslut.
När jag sätter på mig den objektiva vita hatten tänker jag att jag har gått ner nästan 16 kilo sedan mitten av april och att jag bara har några fjuttiga kilon kvar till min målvikt. Genom att fortsätta på Ren Kur en period efter midsommar kommer jag snart att vara i mål. Om jag väljer att köra kombinerad kur kommer jag också snart att vara i mål, om än något senare. Oavsett hur jag väljer att göra kommer jag att nå min målvikt, frågan är bara hur snabbt jag väljer att göra det.

I den röda hatten lyssnar jag till min intuition, och den säger att jag vill vara i mål nu, nu, NU! Jag tror att jag skulle må bra av ett känna segervittringen, vilket jag skulle göra om jag går på ren kur en period efter midsommar.

Svarta hattens tankebanor kretsar kring den sviktande motivationen som följer av att gå miste om alla spontana sommarhändelser: uteserveringskvällar och glassmys i solskenet. Jag tvivlar därför på min egen styrka att köra ren kur under den här tiden, samtidigt som jag är rädd för att spåra ur om jag väljer att köra kombinerad kur. Risken är att jag går in i och ur ketos utan att egentligen komma någonstans, d v s ett steg fram och två tillbaka.

Med den gula hatten på viftar jag bort alla negativa tankar och påminner mig om hur jäkla bra det har gått hittills och hur stark jag har varit under tidigare utmaningar. Jag vet att när jag väl har bestämt mig håller jag fast vid min plan, och att anledningen till att jag kompromissar med mig själv ibland är att jag tillåter mig själv att göra det. Om jag bestämmer mig för att köra ren kur en längre period kommer jag att fixa det galant!

I den gröna hatten påminner jag mig själv om min egen kapacitet och den förändring som de senaste veckornas utmaningar har inneburit. Jag vet att jag kan hantera ett snedsteg och att jag alltid reser mig upp när jag har fallit. I den här hatten är jag full av självförtroende och litar på att jag klarar av att revidera planen om det skulle dyka upp något oväntat. Det finns två alternativ: antingen kör jag ren kur i två-tre veckor efter midsommar, eller så byter jag ut de flesta av veckans mål mot Cambridge, och äter när det lockar som mest. Om jag bestämmer mig för Ren Kur ska jag satsa helhjärtat, men inte se det som ett nederlag om något oförutsett skulle inträffa - men då ska det verkligen vara värt det!

Jag ska tänka en stund i min blåa hatt, och återkommer med ett beslut inom kort.

Mötet avslutat! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar