FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

tisdag 1 juni 2010

Sommar!

Årets första sommarmånad är här! Jag blir alldeles upprymd av liljekonvalj- och syréndoften, alla vita studentmössor, solskenet, de ljumma kvällarna, de fullsatta uteserveringarna och att sommaren ännu är ett oskrivet blad. Lycka!

Även om jag har sett fram emot allt detta ljuvliga varje år, har jag samtidigt burit på en hel del olustkänslor. Att gå i bikini på en fullpackad badstrand, att använda tunna sommarkläder, att ta en mjukglass med gott samvete och att vara bekymmerslös under årets mest sorgfria årstid, har varit rätt svårt i och med min övervikt. Under vintern är det lätt att gömma dessa kilon under lager av kläder, men på sommaren kommer allt fram i ljuset, bokstavligt talat.

Med endast ett par kilon kvar till BMI 25 vågar jag skriva att den här sommaren kommer att bli annorlunda. Den här sommaren kommer jag nämligen att vara normalviktig. Och med mina gamla olustkänslor i färskt minne ska jag njuta fullt ut av varje sommardag!

2 kommentarer:

  1. Vilken resa du gjort och det mesta är avklarat! Jag känner igen mig precis i din beskrivning av tidigare somrar. Att inte kunna njuta fullt ut för att man inte känner sig tillfreds i sin kropp. Att nå BMI 25 är ju ett bra mål - då är man ju i allafall normalviktig enligt tabellerna och de gängse normerna.

    Sommaren 2010 kommer att bli speciell, det är då vi kan fokusera på denna härliga tid och motta den med öppna armar, och se på oss själva med stolthet och glädje för vad vi åstadkommit.

    Nu har jag en bekännelse att göra:
    Jag har ljugit!
    Jag har haft två dagars konferens med allt vad det innebär med mat, fika, frukt, karameller etc. Jag kunde inte med att säga att jag bantar så jag sa att jag har magkatarr och är rekommenderad av doktorn att bara äta flytande för att inte förvärra situationen. Hmm nöden har ingen lag. Eller hur?

    Nu är jag på tredje dagen, snart vänder det. Trevlig kväll!/A

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att det var en ovanligt fyndig bortförklaring. Hur kom du på den? Den är verkligen vattentät - vem kan ifrågasätta medicinska skäl? Hade jag varit en katolsk präst hade jag gett dig syndernas förlåtelse med detsamma. Och naturligtvis en stor eloge för att du klarade den utmaningen!

    Visst är det en underbar sommar som väntar! Vi kan redan nu vara stolta över oss själva, sju veckor är mer än vad de flesta klarar. BMI 25 är mest ett symboliskt delmål med tanke på hur lite det egentligen säger om kroppssammansättningen, men sådana delmål är viktiga de också. :)

    Ha en härlig junikväll, A!

    SvaraRadera