FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

onsdag 2 juni 2010

VÄGNING

Mitt mål efter förra veckans nollresultat var att få ett minus på vågen vid nästa vägning. Dock lyckades jag inte riktigt hålla fokus på det målet i helgen, vilket resulterade i ett alldeles för stort intag av framför allt kolhydrater. Därför var jag minst sagt nervös inför besöket hos min konsulent i förmiddags.

Men, precis som om vågen ville pusha mig i rätt riktning, stannade siffrorna på ett hekto mindre. Det är visserligen peanuts i viktminskningssammanhang, men det var ett symboliskt viktigt resultat för mig.

START: 19 april 2010
Vikt: 91,5 kg
BMI: 29,5
Midjemått: 105 cm

Vägning 2 juni 2010 (6½ vecka med Cambridgekuren)
Vikt: 79,6 kg (-11,9 kg)
BMI: 25,7 (-3,8)
Midjemått: 90 cm (-15 cm)

Imorse tog jag även fram måttbandet. Även om resultatet på vågen har varit detsamma i två veckor nu, har jag fortsatt att minska mitt midjemått. Jag tröstar mig med att det inte är fettet som inverkar på resultatet, utan snarare all vätska jag har samlat på mig under mina ätardagar.

Nu vänder det!

5 kommentarer:

  1. Bra att du håller humöret uppe och så fiffigt att också titta på måttbandet och inte stirra sig blind på vågen. Jag förstår att ett ynka hekto kan verka litet för många men betyda mycket som symbolvärde.

    Jag tror att du har gått ner i vikt men att det inte syns ännu på vågen, med tanke på hur lite kalorier det ändå blir totalt sett på en vecka. Din stora belöning kommer nog snart. Det är nu som tålamodet sätts på prov och det är nu som det är viktigt att fokusera på målet. Och det verkar du göra galant!/A

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen om att hålla tålamodet uppe. Jag var beredd på att vikten skulle stå stilla den här veckan också, så besvikelsen uteblev som tur var. Nu är det inte något stort hinder i vägen (hrmm, jag menar inga träffar med kära vänner och familj) kvar, så nu jagar jag större minus.

    Hur går det med magkatarren? ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, magkatarren kommer nog att hålla i sig ett tag till(!) Eller vad tror du?

    Har haft riktigt jobbiga dagar nu, men hoppas att det vänder imorgon den femte dagen. Förra veckan mådde jag superbra hela tiden så det verkar vara ett lotteri hur man mår. Men solen skiner och jag kan nu meddela att de svarta jeansen går på! Snart är det fredag och vägdag. Det ska bli härligt!/A

    SvaraRadera
  4. Grattis, vad skönt att det blev en symboliskt viktig seger! Jag tror precis som du säger, att en del motsvaras av vätska och att du i själva verket är helt på rätt spår. Vågen är ju inte enda kvittot på framgång, måttbandet har talat sitt tydliga språk! :-) Duktig du är som kommer ihåg att använda det!

    SvaraRadera
  5. A: Ja, den där magkatarren är nog farligt nära ett magsår till och med, så du är ordinerad flytande form ett bra tag till ju!
    Hoppas att det känns bättre idag och att morgondagens vägning går bra. Och WOW!! Vad underbart att jeansen går på nu! Suveränt bra jobbat!

    Sunkiss: Tack! Ja, jag har använt måttbandet som ett substitut till vågen jag inte har. Men det är extremt beroendeframkallande, så jag rekommenderar det inte. :)

    SvaraRadera